3 weken verder - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Simon Schat - WaarBenJij.nu 3 weken verder - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Simon Schat - WaarBenJij.nu

3 weken verder

Door: Simon Schat

Blijf op de hoogte en volg Simon

30 November 2009 | Brazilië, Brasilia

Het is nu 3 weken geleden dat ik t koude, natte, maar bekende NL heb verruild voor dit onbekende, warme en zonnige Brasil.
In de afgelopen 2 weken is veel gebeurd. Ben veel te weten gekomen over het land, de mensen en hoe men hier met elkaar omgaat. Het is niet zoals ik het van te voren had bedacht. Mijn idee was dat mensen hier open, vriendelijk, behulpzaam, vrolijk, enthousiast en energiek zijn. Dit is (misschien wel ´uiteraard´) niet allemaal het geval.
Ik heb ervaren dat men hier leeft om te leven, en vooral voor zichzelf (desnoods ten koste van de ander). Het verschil tussen arm en rijk is zó groot, en aangezien de ´armen´ in de meerderheid zijn heeft dat veel invloed. Iedereen (los van het gringo zijn) probeert wat van je te pakken. Wat Pedro en z´n maten vertellen is dat je er bijvoorbeeld niet vanuit kan gaan dat iemand het juiste bedrag voor je uitrekend. In restaurants, winkels, hostels, clubs, wherever.. Het is n beetje het idee van pakken-wat-je-pakken-kan. Dit klinkt naar en deprimerend maar dat is niet nodig.
Het is een ´way of life´ dat begrijpelijk is als je kijkt hoe men hier moet leven. De regering (en iedere gemeente/ staat) investeert alleen in wat geld opleverd.
Hier in Salvador stikt het bijvoorbeeld van de ´shopping mals´. De op één na grootste shoppingmal (was eerst de grootste) staat op 200m afstand van de nu grootste shoppingmal. Achterlijk als je weet dat daarnaast 2 favelas liggen (sloppenwijk).
De wegen hier zijn zo slecht dat je constant moet uitkijken of er niet een gat in de weg zit. Om de snelheid te minderen hebben ze breede hobbels aangelegd, waar je met max 20 km/u veilig overheen kan.
Al met al rare en vooral onnozele dingen die ik rustig vanuit mn luie bijrijdersstoel (yes, i´m always riding bitch overhere, hehe) observeer.

Vorige week zondag een reunie met Fortaleza beleeft. Vlucht genomen met Lula (Broer van pedro) vanaf Salvador. Was oké.. Gezellig maar niet boeiend. Zelfs zó gezellig dat we onze middagvlucht naar Natal hadden gemist. Na een middag op t vliegveld te hebben besteed (moesten eerst R$150,- ieder betalen voor nieuwe vlucht) kregen we een herkansing naar Recife voor R$7,- TOTAAL!! Ongelofelijk dus, dit land (lang genoeg volhouden, zeuren, weigeren en je krijgt t).
In Recife auto gehuurd en zuidelijk naar Port de Galinhas afgedaald. Relaxt en mooi strandje maar erg rustig/ saai. Volgende dag terug noordelijk naar prachtig, pitoresk dorpje waar je alleen via een onbegaanbaar, extreem hobbelig zandweggetje stijl omhoog de berg op kon komen. Maar dan had je wel een beautiful (Beleza!) uitzicht over de oceaan en het kleine strandje onderaan de heuvel (morro) praia de Calhetas.

Donderdag tot zaterdag hebben we heerlijk genoten van de vriendelijke vrienden van Lula in João Pessoa & Maceió. In Maceió werden we uitgenodigd voor een verjaardag. De typerende Braziliaanse bbq!!! Zoals jullie wel begrijpen heb ik me héérlijk volgevroten met zalige picanha ondergedompeld in de farofa en ijskoude biertjes!! Toen we besloten om nog ff te genieten van het strand werden we vriendelijk maar dringend verzocht te blijven want, zo zei de Jarige Jop ..: deze Hollander moest en zou krokodil gaan proeven. Meu deus... lekker hoorr!! Erg apart en moeilijk te omschrijven. Zeker aangezien het was verwerkt in een moqueca (http://nl.wikipedia.org/wiki/Moqueca).
Het vlees is vlezig met een vissige achtergrond. Dit is ook te merken aan het bot dat weldegelijk bot is, maar meer een soort stevige/ witte grotere graat is.

Afin, nu weer terug in Salvador een aantal ervaringen rijker en een aantal spullen armer. Heb er niet over verteld maar het is niet mogelijk om foto´s te plaatsen bij dit (ietwat lange) verhaal.. hehe
Niet omdat de computer het niet aankan.. ik heb de foto´s niet meer.. POHA! (spreekt uit POWGA = shit!)

Next destination = Morro de Sao Paulo. Prachtig dorpje, opgezet door gringo´s op een eiland iets onder Salvador.

.. of wat ik vandaag zat te bedenken, misschien zoek ik een baantje op dat giga cruiseschip dat hier voor de kust ligt.. en kijk wel waar het schip strand. (H)

So far, so good. Veel gezien, één en ander geleerd and i´ll see what´s coming! :)

• 01 December 2009 - 02:47

Reinier:

Lieve Simon,
    Leuk om je verhaal te lezen, je leert het land wel echt kennen op deze manier.
    Fijn dat je zo kan genieten, mmm moqueca met krokodil, je bent wel erg snel aan het inburgeren.
    Hier wordt het tijd voor nachtvorst en boerenkool. En Sinterklaas. We kunnen beter allemaal jouw kant op komen.
    liefs,
    teu pai

• 01 December 2009 - 17:16

Tua Mae:

Boa noite meu filho, Hoe is je Portugees tegenwoordig? Reisverslag klinkt goed en de vlaming zou zeggen 'U heeft zich goed herpakt'! Ach, een wat lichtere rugzak reist tenslotte wel zo makkelijk. Ik ga eens even googelen op dat Morro de Sao Paulo. Ik verwacht nog wel een gedicht op 5/12, je hebt mij getrokken!
    Divirta-se!

• 01 December 2009 - 20:18

Niesje:

Sint die komt hier dichterbij
    en is natuurlijk heel erg blij
    dat jij voortvarend verder gaat
    en toont een heleboel ruggegraat.
    Hij wenst je dan ook
    geen verder gepiel
    in het heel erg mooie Brasil!
    En mocht die tijd ooit nog eens komen,
    bezoek dan ook het land van Sints dromen.

Sint N.

• 04 December 2009 - 11:15

Frank:

Hee nozem,

Uit wat ik zo lees, klinkt het alsdat je je draai aardig weet te vinden en dat daar gastvrijheid hoog in het vaandel staat. Om je gek te lachen, je verslag over eten, it runs in the family, lijkt me zo, en ik zou maar regelmatig even op de weegschaal checken anders komt ie nog moddervet terug.
    Hier alles goed maar koud en nat al zou dat zomaar even heimwee bij je kunnen oproepen realiseer ik mij. Take it easy en goede vaart als je besluit mee te gaan met het varend dorp. Groet en liefs, Frank

• 06 December 2009 - 14:04

Nico:

Broertje,
    Leuk om weer eens wat te lezen! Fijn om te zien dat je het ondanks de minder leuke dingen het nog zeer naar je zin hebt. Hopelijk kom je nog wat leuke mede-backpackers tegen!
    Dikke kuss zuske

• 09 December 2009 - 10:45

Tomas:

Held!

• 10 December 2009 - 08:49

Kine:

Lieve Neef,

Een berichtje vanuit Gorssel waar de regen met bakken uit de hemel valt.. geeft wel sfeer met al die bomen hier. Straks de houtkachel aan.

Wat een avontuur ben je begonnen Simon!
    Ik weet een beetje hoe dat kan voelen. (Heb ooit een half door Noord-Amerika getrokken, ook alleen).
    Het eerste dat ik deed wanneer ik in een nieuwe stad aankwam was rugzak in een locker op het station, naar een café en daar gaan zitten schrijven. Alle belevingen vastleggen, tijd nemen om te landen in de nieuwe omgeving..
    Hoe doe jij dat?
    Heb je leuke ontmoetingen met andere backpackers?
    Heel veel liefs en een goeie tijd daar.
    Kine