Morro de Sao Paulo - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Simon Schat - WaarBenJij.nu Morro de Sao Paulo - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Simon Schat - WaarBenJij.nu

Morro de Sao Paulo

Door: Simon Schat

Blijf op de hoogte en volg Simon

13 December 2009 | Brazilië, Brasilia

Eindelijk, na dágen uitstel en een fikse omweg, donderdag aangekomen in een kleine paradijs genaamd Morro de Sao Paulo. Morro betekent berg en Sao Paulo heeft niets te maken met z´n naamgenoot van een van ´s werelds grootste steden :)
Het is een dorpje op een eiland voor de kust van Bahia, iets onder Salvador.

Vorige week zondag vertrok ik met Lula, wederom, zuidelijk van Salvador richting Port Seguro (betekent: veilige haven), dit was de eerste aanlegplaats +- 500 jaar geleden van de Portugezen. Ze zagen van mijlen ver de hoge bergen die het gebied vormen waar de vader van Lula een groot stuk land bezit.
Het land bevat meerdere boerderijen met vleeskoeien en stieren (jaja dat heerlijke vlees!!) en cacaobomen (het witte goud). Waar de Portugezen later noordelijk vertrokken richting Salvador en Recife hebben Lula en ik het land verkend op de rug van een paard. Prachtige ervaring, alhoewel het midden op de dag toch wel erg heet was, hehe.

Donderdag afscheid genomen van Lula en zit nu heerlijk te chillen en te genieten van het prachtige witte strand met de licht blauwe heldere zee.
Het dorpje is zeker 20 jaar geleden ontdekt door de kudde toeristen, die hier ook in grote getalen zullen aanmeren deze weken. Dit is ook terug te merken in de hoog-seizoen prijzen. Meeste hostels en pousada´s zijn best prijzig mááár ik zal geen Nederlander zijn als ik niet zocht naar het goedkoopste. Ik geniet nu al 3 dagen van de harde G, G, Gé, ge, schggg en sjaloooom in een israelisch-amerikaans hostel. Het is wel weer even wennen al die gé´s, voel me bijna thuis (ik zeg hier vrolijk Utereggg). Enfin, voor de helft van de prijs (vergeleken met de andere hostels), incl ontbijt & dvd´s op de slaapkamer, chill ik m met m´n 4 israelische leeftijds-/kamergenoten.
Ze hebben net 3 jaar legerdienst er op zitten, hetgeen verplicht is. Nu genieten ze van de rust en vrijheid die Morro de Sao Paulo te bieden heeft.

Het fijne van Morro is dat ik vanuit mijn hostel links af richting primaira e segunda praia (1e & 2e strand) kan waar alle restaurantjes, winkels de muziek en actie is. En rechtsaf richting terta, quatra e quinta praia (je vat m wel lijkt me) is alle rust en ruimte waar ik iedere dag genietend van de zon over het strand ren/jog.

Op aanraden van een aardige Zwitserse man, waarmee ik de eerste nacht een appartement heb gedeeld (samen R$100, nu betaal ik R$21,- hehe) is waarschijnlijk mijn volgende bestemming het binnenland van Bahia, Lençois. Een prachtig natuurgebied bestaande uit tafelbergen, grotten en watervallen. Klinkt beetje gay maar wellicht heb ik tegen die tijd wel behoefte aan wat anders dan strand, (vooral) zand, zee en cocktails B)
Zoals ik al zei, ´tegen die tijd´. Voorlopig geniet ik hier nog ff van de GgGgGé´s en Morro!

Foto´s komen waarschijnlijk snel, heb nog geen nieuwe camera maar Franz (die zwitser) en Lula zullen wat doormailen.

Tchau amigo´s e amiga´s

p.s. ik was gewaarschuwd voordat ik hierheen ging, vele mensen zijn hierheen gegaan en niet meer terug gekomen.
Morro is verslavend...

  • 13 December 2009 - 22:03

    Tua Mae:

    Potverpillepap, klinkt wel héééél aantrekkelijk. Parabéns! En...3 Israeli bodyguards, not bad! Blijf maar even lekker genieten daar. Hier gaat het vriezen, dus uma temperatura de 4gr baixa zéro. Dikke kus

  • 14 December 2009 - 11:09

    Dennis:

    He simon wat klinkt dat weer heerlijk allemaal. zon en strand, moet je hier niet proberen het begint net te vriezen hier. (leuk dat de verwarming het dan net begeeft op je werk:S)

    je kan je al aardig vinden zo te lezen en ga je nu aleen verder?
    kan niet wachten op foto's en dat natuur gebied moet je ook gewoon doen lijkt me wel vet en is wat anders dan het natuurlijk schoon wat je op het strand ziet :D

    groetjes,
    Dennis (aard)

  • 16 December 2009 - 17:44

    Niesje:

    Ha Simon,
    Inmiddels ben je al weer een paar dagen verder en ik ben benieuwd hoe het je vergaat. Tussen jou en ons zit nu helemaal een wereld van verschil: jij hebt zon en warmte en wij hebben (af en toe)zon, maar vooral kou!Het vriest!!! De schaatsadepten roeren zich en de pr- afdeling van de deze week uitgebrachte film over de elfstedentocht van 1963(opgenomen in Finland en Letland) heeft zich dus uitstekend van haar taak gekweten. Buurman Neil informeert, als ik hem tegenkom, altijd heel belangstellend naar je en geeft je zijn groeten. Heeft Carla al gereageerd? Waar ik benieuwd naar ben: hoe was het paardrijden? Had je dat al eerder gedaan? Zelf heb ik het in Toscane geprobeerd, maar bakte er niets van. Vond het moeilijk en pijnlijk (beurse billen). Maar zo te lezen ging het jou - met of zonder oefening - goed af. Verder gebeurt hier in Amsterdam op politiek gebied zo het een en ander, maar daar zal ik je niet mee vermoeien. In ieder geval: 'never a dull moment'. Hoop dat dat voor jou ook geldt. Lieve Siem, ben benieuwd naar de foto's en tot een volgende keer!

    Niesje

  • 20 December 2009 - 17:25

    Zuske:

    Boertje!!

    Alweer een tijdje geleden dat wij gecontact hebben, maar wat omschrijf jij Morro als een paradijsje. Geniet lekker van het heerlijke weer, de party's met bodyguards;) en het eten. Hier ligt inmiddels een dik pak sneeuw van ongeveer 25 cm hoog en still falling.

    Dikke kus,
    Zuske

  • 23 December 2009 - 05:44

    Joost:

    Yo Simon!
    Hier een berichtje uit Indonesie!
    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt. Je zit net als ons met de kerst in het warme weer :D
    Wij hebben het hier ook erg naar onze zin. Indonesie is een erg mooi land! Nog veel plezier de komende tijd. En we spreken elkaar in Nederland weer!

  • 25 December 2009 - 12:50

    Niesje En Reinier:

    Filho Maravilho,
    Fijne Kerstdagen gewenst daar in zonnig Bahia. Wat staat er op het menu? Toch niet weer krokodil zeker? Wij houden het hier op kalkoen en hopen dat je het heel gezellig hebt, ook zonder ons. We zullen een sneeuwbal voor je bewaren! liefs
    Niesje en papa

  • 26 December 2009 - 00:01

    Thuisfront:

    Ha lieverd,
    Wat fijn om je nu ook op de foto te zien. Zijn ze gemaakt met je nieuwe camera? Aan je buik te zien kom je niet om van de honger. Hoop dat je een leuke 1e Kerstdag hebt gehad. Hier was het heel gezellig, maar de sneeuw is inmiddels verdwenen. Weinig witte kerst dus. En ook hier goed gevulde buikjes.

    liefs,
    Niesje en Reinier

  • 27 December 2009 - 19:59

    Alet:

    Lieve Siem, Wouw, 't Begint op een echt boek te lijken.Ziet er goed uit allemaal. Lekker nu op eigen benen!Spannend,maar wat een vrijheid!
    Hoe was je kerst?Hier hadden we een witte!Neem het er nog lekker van !!Liefs Henk/Alet

  • 31 December 2009 - 15:49

    Niesje En Papa:

    Lieve Simon,
    Gelukkig nieuwjaar gewenst daar onder de warme tropenzon. We zullen straks om twaalf uur een toast met bubbeltjes op je uitbrengen en we wensen je een jaar met veel inspiratie en groei toe.
    Je zal wel als een ander mens terugkomen na deze reis en veel geleerd hebben over hoe de wereld in elkaar zit en ook over jezelf.
    We zullen een oliebol voor je bewaren en we omhelzen je in gedachte.
    Cheers!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Trip Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2010

Itacaré, Ilheus, Ilha Grande & Paraty

22 Januari 2010

Universo Paralello & Chapada Diamantina

13 December 2009

Morro de Sao Paulo

30 November 2009

3 weken verder

15 November 2009

Salvador
Simon

Af en toe een klein verhaaltje/ paar foto's voor het thuisfront :)

Actief sinds 03 Nov. 2009
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 8201

Voorgaande reizen:

10 November 2009 - 09 Maart 2010

Trip Zuid-Amerika

Landen bezocht: